Hanyatlóban a Google?



Első, de nem az egyenlők között

A Google régóta első a keresőprogramok sorában, sőt, régóta szinte egyeduralkodónak számít.
A keresőoptimalizálás kis túlzással, egyet jelent a Google kiszolgálásával, hiszen az átlagos felhasználó nem hogy nem használ, de nem is ismer más keresőprogramot. Kétségtelen az is, hogy a Google mindmáig valószínűleg a leggyorsabb, legteljesebb képet adó, legmegbízhatóbb keresőprogram. A hatalmas teljesítmény mögött félelmetes apparátus áll, a töretlenül növekvő óriáscég világszerte közel 120 000 embert foglalkoztat, éves árbevétele 100 billió USD körül jár.
Ez természetesen óriási lehetőségeket biztosít a fejlesztésekre, olyan hatalmas erőforrásokat, amelyekről a riválisok nagy része nem is álmodhat. A Google mondhatja magáénak a legnagyobb e-mail szolgáltatást, a Gmail-t, és a Google tulajdonában van a legfontosabb videomegosztó webhely, a Youtube is. Beszélhetünk itt hanyatlásról? Bizonyos téren igen.


Minőség helyett mennyiség

A Google sikerének alapja az átgondoltan összerakott, folyamatosan fejlesztett, gyors és hatékony keresőmotor, amelyhez könnyen kezelhető és jól átlátható felhasználói felület társul. A felhasználók minél hatékonyabb kiszolgálása érdekében azonban a Google régóta aktívan gyűjti a hozzáférhető adatokat a felhasználókról, néha olyan területeken is, ahol ez etikailag (sőt, akár jogilag is) megkérdőjelezhető. Így a cég hatalmas adatbázist épít az internetezők böngészési, keresési szokásairól és ezek fő áramlataihoz igazítja az egyes keresésekre kiadott találatai számát. Néhány éve a Google láthatóan előnyben részesíti a keresőoptimalizált hirdetéseket és főleg a fizetett hirdetéseket. Ez önmagában még nem lenne baj, de bizonyos kulcsszavak esetén már bosszantó mértékben visszaszorulnak a valóban értékelhető, releváns találatok és nyomasztó túlsúlyba kerülnek a pusztán marketingszöveket tartalmazó, ámde fizetett kereskedelmi oldalak. A Google képkeresője is sokat veszített régi bájából, és bár ennek elsősorban szerzői jogi háttere volt, ott is látható, hogy mennyire túlreprezentáltak a fizetett, optimalizált tartalmak. Az optimalizálás azonban nem jelenti azt, hogy az adott szöveg értékes, hasznos és informatív is egyben. Nézzük meg ezt egy konkrét példán!

A jégkorszak, angolul ice age alapvetően egy földtörténeti időszak megnevezése. Az ezzel a témával kapcsolatos képeket kereső személy (mondjuk egy geológus hallgató vagy egy földrajzleckét készítő kisdiák) azonban csalódottan tapasztalhatja, hogy a Google képkeresője az "ice age" keresésre lényegében csak az azonos című animációs filmről fog találatokat listázni!

Nem csak az első sorok találatai irrelevánsak, az első 101 kép kivétel nélkül a mesefilmre vonatkozik és csupán a 102. helyen tűnik föl az első olyan kép, amelynek a témája a valódi, földtörténeti jégkorszak. Az első 200 találat közül mindössze 14 releváns a témánk szempontjából - bosszantóan alacsony arány!


Jobbak, mint a Google

Teljes képet azonban csak akkor kaphatunk, ha a Google találatait összevetjük az egyéb keresőprogramok találataival. Ugyancsak az "ice age" keresésre a Bing! keresőalgoritmusa sokkal kedvezőbb képet ad. Bár csupán 176 találatot mutat, abból már 45 releváns, ami 22,5 %-ot jelent a Google 7 %-ával szemben. Ráadásul a Bing! már az első képek között feldob releváns tartalmakat. Szintén jobb eredményekkel járunk, ha a Google helyett a Duckduckgo nevű keresőprogramot használjuk. Ebben az esetben a találatok 10 %-a mutat a földtörténeti jégkorszakra és ezekkel a találatokkal szintén az elsők között találkozhatunk. A Yahoo keresője nagyjából a Google eredményességi mutatóit hozza. Bár valamivel kevesebb releváns találatot dob föl (6%), párat már az elsők között megmutat. Néhány hasonló kísérlet után úgy tűnik, hogy az említett keresők, bár talán kevesebb találatot listáznak ki, azok között jóval magasabb arányban találhatunk valóban releváns hivatkozásokat. Használatuk azonban nem csak ezért hasznos, hanem azért is, mert népszerűségük növekedése mérsékli a Google monopolhelyzetét és a mammutcég fejlesztőit is jobb teljesítményre sarkallja. Ennek pedig mi, felhasználók látjuk hasznát.